Skip to content Skip to footer

NEOFLEET bekroond door de tijdschriften FLEET en LINK2FLEET: 6 jaar geleden…

NEOFLEET is een innovatieve oplossing waarmee bedrijven zowel hun wagenladingen als hun kosten kunnen optimaliseren. De creatie van deze software komt voort uit een echt geval: ons eigen. Dankzij de ontwikkeling ervan zijn we erkend als “Winnaar van het Jaar” door de gerenommeerde tijdschriften FLEET en LINK2FLEET.

 

In 2016 besloot NETiKA, IT-leverancier, zijn vloot van 32 dieselvoertuigen te vervangen door 32 Plug-in Hybride (PHEV) en Elektrische Voertuigen (EV).
BMW bood al een reeks geëlektrificeerde auto’s aan, dus het was de meest logische keuze om onze aanpak te ondersteunen.
Het idee om het hele wagenpark te vervangen en ervoor te zorgen dat onze medewerkers op kantoor zouden kunnen opladen, was een primeur, zowel voor hen als voor ons.

Vanuit ons standpunt was het gewoon ‘logisch’.
Een KMO met een grote parkeerruimte en een groot dakoppervlakte bood de mogelijkheid om een voertuig op te laden tijdens de werkuren van de werknemers, en om dit opladen te optimaliseren met behulp van milieuvriendelijke fotovoltaïsche productie.
Zo zouden we niet veel tijd verliezen met wachten aan een openbare oplader en zouden we niet meer moeten betalen voor elektriciteit van een derde partij.

Maar met Plug-in Hybrides bestond ook het risico dat de kostprijs per kilometer van deze auto’s (die rijden op een combinatie van elektriciteit en benzine) veel hoger zou zijn dan de kostprijs van een dieselauto.

Tot dan verbruikte een dieselauto met 110 pk gemiddeld 6 liter/100 km.
Daarentegen zou een auto met 2 motoren met een gecombineerd vermogen van +/- 220 pk waarschijnlijk veel meer verbruiken, vooral als de bestuurder graag de ‘Sport’-knop gebruikte, waardoor de verbrandingsmotor alleen al meer dan 10 liter benzine/100 km kon verbruiken.

Daarom besloten we onze medewerkers deze upgrade aan te bieden en hen te verzoeken onze wens voor ZEN-rijden (die elektrische auto’s bieden) te respecteren en dit te bevestigen door een nieuw BEDRIJFSWAGENBELEID te ondertekenen dat ieders brandstofverbruik beperkt tot normaal gebruik.

Maar we moesten deze ‘energiekosten’ nauwkeurig opvolgen, die nu uit meerdere bronnen bestonden: tanken op kantoor, privétankstations, openbare tankstations en tankstations, elk met verschillende eenheidsprijzen.

Dit zou ook andere gevolgen hebben, zoals voor de algemene verliesratio van onze wagenvloot. Het is immers geen geheim dat een auto met 220 pk ‘vatbaarder’ is voor ongevallen dan een auto met 110 pk.
Rijden met minder ongevallen zou dus lagere jaarlijkse premiebedragen kunnen betekenen, waardoor ook de kostprijs van ons toekomstige wagenpark zou dalen.

Bovendien wilden we, zoals elke werkgever die vertrouwt op de werkprestaties van zijn werknemers tijdens hun bezoeken aan klanten, het risico op snelheidsovertredingen en zelfs het verlies van hun rijbewijs beperken.

Ondanks deze ambities werd NETiKA niet geholpen door zijn elektriciteitsmeter, die een beperkt vermogen bood, onvoldoende om iedereen tegelijk op te laden.

De laders die ons werden aangeboden waren voor privégebruik, ook al waren sommige “intelligent en communicerend”, waardoor het mogelijk was om de stroomdistributie te beheren (LOAD BALANCING), zoals die van POWERDALE). Maar ze waren het duurst en werden niet geleverd met een kabel aan de terminal, wat we een minpunt vonden.
Stel je voor dat een werknemer een kabel uit zijn koffer moest halen (vies en nog nat van de vorige dag), deze moest afrollen, aansluiten en instructies moest geven aan de terminal; en dat allemaal in de regen…

Omdat we geen oplossing voor onze situatie vonden, besloten we NEOFLEET te schrijven.
Het zou een SOFTWARE-oplossing zijn die rekening houdt met al deze aspecten en die een elektrisch paneel zou aansturen (dat geen onderhoud vereist), dat zelf de elektrische palen zou aansturen (nu eenvoudig en goedkoop).

Onze interne specificaties omvatten de volgende aspecten:

  • Medewerkers die hun auto hadden geparkeerd in staat stellen om een minimale tijd buiten te blijven en hun behoeften door te geven op een tablet bij de receptie, of via hun smartphone
  • Rekening houden met beschikbaar netwerkvermogen
  • Rekening houden met de zonneschijnvoorspelling om er het beste van te maken
  • Het opladen organiseren volgens de prioriteiten van elke persoon (zittende werknemer vs. verkoper of technicus, PHEV vs. EV, mogelijkheid om privé op te laden (of niet), enz.)
  • Beheer (en communiceren met bestuurders) met als doel het rouleren/ruilen van auto’s tussen een beperkt aantal oplaadpunten
  • Oplaadreserveringen voor snelladen mogelijk maken
  • Vergoeden – zonder extra administratief werk – van het opladen dat onze werknemers privé uitvoeren
  • Informatie verzamelen van alle oplaadpunten en oliemaatschappijen, zodat we alle gegevens hebben die we nodig hebben om de totale energiekosten van elk oplaadpunt te berekenen
  • Tools voor wagenparkbeheer aanbieden, zodat het gemakkelijker wordt om een auto op te volgen

Vanuit kostenoogpunt maakte deze configuratie het mogelijk om de prijs van de oplaadinfrastructuur te verlagen, omdat de opladers niet langer uitgerust hoefden te worden met intelligentie of een scherm/toetsenbord. Het loste ook het probleem op van de beperkte levensduur van de laders (die bestaan uit elektronica die buiten geplaatst is) en annuleerde alle onderhoudskosten.

Deze oplossing, operationeel sinds 2017 bij NETiKA, werd in 2017 en 2018 bekroond als “Laureaat van het Jaar” door FLEET Magazine en LINK2FLEET

In augustus 2019, dus 3 jaar later, introduceerde POWERDALE op haar beurt een product genaamd CLUSTER, dat gebaseerd zou zijn op hetzelfde principe van “intelligentie geplaatst buiten laadpunten”…

Een van de sterke punten van NEOFLEET is dat het een open “multi-merk/multi-leverancier van brandstof en elektriciteit” systeem is, dus het controleert beide soorten oplaadpunten:

  • intelligente oplaadpunten (ALFEN, SCHNEIDER, EVBox, ABB, Mennekes, SMAPPEE, POWERDALE, etc.)
  • eenvoudige oplaadpunten (goedkope roestvrijstalen Totems, CLUSTER, enz.)