Skip to content Skip to footer

Beschikt u over POWERDALE laadstations? Geen paniek!

De faillietverklaring van POWERDALE is triest nieuws dat de wereld van Electro-Mobility hevig heeft geschokt. Het bedrijf, een Belgische pionier in de productie van oplaadpunten en de beroemde “Nexxtender Mobile” draagbare oplader, is niet langer.

 

De activiteiten van het bedrijf zijn overgenomen door twee bedrijven: een Luxemburgs bedrijf (DIEGO Luxembourg) voor het Nexxtmove-platform en een ander bedrijf (ELOY & BECKER) voor de overname van de intellectuele eigendom (IP) van de hardware, met het oog op de ontwikkeling van nieuwe producten.

Dit is geruststellend, maar we horen ook gerechtvaardigde verontrusting.

Veel klanten die hun vertrouwen in POWERDALE hadden gesteld, hadden zich niet kunnen voorstellen dat de levensvatbaarheid van hun investering op lange termijn nu onzeker zou worden, of dat ze nu zouden moeten betalen voor een dienst die gedeeltelijk geworden is en dus als duur beschouwd wordt.

NETiKA, ontwikkelaar van de NEOFLEET oplossing, had zich ook uitgerust met enkele van deze POWERDALE laders:

  • NEXXTENDER ADVANCE
  • CLUSTER
  • NEXXTENDER Mobile

Ter herinnering, NEOFLEET pleit om verschillende redenen voor een duidelijke scheiding tussen de oplaadhardware (de terminal) en de intelligentie (de software):

  • Door de intelligentie in de kiosk te plaatsen (een elektronische eenheid) is deze meer gefixeerd, in tegenstelling tot software (gehost op een server) die gemakkelijk kan worden aangepast aan de behoeften van de markt,
  • Omdat kiosken onderhevig zijn aan klimatologische omstandigheden, hebben ze meer te lijden dan een server en hebben ze dus onderhoud nodig. Zelfs als ze worden onderhouden, zullen ze niet zo lang meegaan als een paal die eenvoudigweg elektrische stroom levert aan de auto, onder controle van componenten die in een elektrisch paneel (binnenin) zijn geplaatst. Bovendien zijn deze componenten die ontworpen zijn om elektrische kasten te bedienen “industrieel”, wat betekent dat hun betrouwbaarheid en duurzaamheid bewezen zijn.
  • Deze systemen, die zowel hardware als software integreren, zijn gesloten systemen, wat betekent dat ze alleen de stroomverdeling kunnen beheren (LOAD BALANCING, en binnenkort de verplichting tot load shed) tussen laders van hetzelfde merk, of zelfs hetzelfde model. Nu POWERDALE niet langer actief is, is de vraag wat klanten gaan gebruiken om hun installaties te voltooien, en hoe snel, met welk beheersplatform?

Het was ongetwijfeld om de eerste twee problemen aan te pakken dat POWERDALE toen het “CLUSTER” model ontwikkelde, zolang het de logica respecteerde van het plaatsen van de intelligentie in het elektrische paneel en een ultra-simpele buitenterminal voeden met een eenvoudige stroomkabel.

NEOFLEET werd ontwikkeld in 2016, in eerste instantie op de parking van NETiKA, uitgerust met 44 laders.

In het kader van de NEOFLEET-aanpak van een OPEN (multimerk) systeem hadden we het beheer van deze POWERDALE-laadpunten al in de ontwikkeling geïntegreerd.

Vandaag hoeven klanten die POWERDALE oplaadpunten of mobiele laders gebruiken zich geen zorgen te maken over deze faillissementsaankondiging, zolang NEOFLEET kan communiceren met hun POWERDALE oplaadpunten in hun parking, via één enkele kleine module die in hun elektrische paneel moet worden geplaatst, genaamd de “ SMARTMASTER ».

Aangezien NEOFLEET de SMARTMASTER aanstuurt, die op zijn beurt elk oplaadpunt aanstuurt dat compatibel is met OCPP 1.6j, betekent dit dat bedrijven met POWERDALE oplaadpunten hun installatie kunnen uitbreiden met oplaadpunten van andere merken.
NEOFLEET zal dus in staat zijn om hun “multi-brand” configuratie te controleren.

De compatibiliteit van SMARTMASTER is al gevalideerd met de volgende laadstations:

  • POWERDALE (Advance en Cluster)
  • ALFEN (EV Double en Single S-Line)
  • ABB (Terra AC en DC)
  • EVBox (Elvi)
  • SCHNEIDER (EV Link)
  • Mennekes (AMTRON Professionnal)
  • SMAPPEE, …

Met betrekking tot de transmissie van laadinformatie van POWERDALE laders geïnstalleerd bij werknemers thuis, hebben we vernomen dat DIEGO Luxemburg €5/maand aanrekent voor deze eenvoudige transmissie van informatie van POWERDALE Nexxtender Mobile laders …

Volgens IT-gebruik en -gewoonten zou dit soort informatie die beschikbaar is via een API samen met de lader moeten worden aangeboden; in het slechtste geval zou het voor een fractie van deze prijs moeten worden gefactureerd.

NRGkick, bijvoorbeeld, biedt dit soort informatie voor slechts €2/maand…

Het is dus waarschijnlijk dat klanten die zich gedwongen voelen om een hoge prijs te betalen, binnenkort op zoek zullen gaan naar een andere oplossing, in een groeiende catalogus van laders waarmee NEOFLEET compatibel is.

 

Geïnteresseerd? Neem hier contact op