Om te voldoen aan de laadbehoeften van werknemers met elektrische of plug-in hybride auto’s hebben bedrijven de afgelopen jaren massaal geïnvesteerd in laadpunten Maar die laadpunten ter beschikking hebben is niet alles Het kan zijn dat het elektriciteitsnetwerk van het bedrijf niet toereikend is om alle auto’s tegelijkertijd van dezelfde stroom te voorzien Daarom zal de beschikbare stroom eerlijk verdeeld worden over de voertuigen. Dit staat bekend als ‘load balancing’, en de meeste installaties zijn er tegenwoordig mee uitgerust. Maar nu realiseren we ons dat dat niet genoeg is…

Voorrang volgens laadbehoeften

Le concept de NEOFLEET va plus loin en tenant aussi compte des priorités de chacun et des prévisions météorologiques, comme l’expose Paul de Gheldere, CEO de Netika-NEOFLEET, qui a imaginé, développé et commercialise NEOFLEET.

“Concreet sluit een werknemer die op kantoor aankomt, zijn voertuig aan op een laadpunt zonder erbij te hoeven wachten. Hij gaat naar de receptie om zijn laadbehoeften in te voeren op de meegeleverde tablet of via de app op zijn smartphone. Hij wil bijvoorbeeld dat zijn batterij 80% opgeladen is tegen 14u, het moment dat hij het kantoor verlaat. Neofleet beheert dan automatisch het laden van alle voertuigen om dit zo optimaal mogelijk te laten verlopen.”

Als de laadpunten worden gevoed door zonnepanelen, zal het systeem rekening houden met de hoeveelheid zonneschijn die op die locatie wordt verwacht om het opladen tijdens die uren van de dag te optimaliseren. Hetzelfde geldt als het bedrijf een eigen windturbine heeft.

De prioriteiten worden vanaf het begin bepaald door het bedrijf in samenwerking met de teams van Neofleet, zodat het systeem ze automatisch kan beheren. “Volledig elektrische voertuigen hebben bijvoorbeeld voorrang op PHEV-modellen, die in het slechtste geval op benzine kunnen rijden. Mensen die de hele dag op kantoor zijn en dus een hele dag de tijd hebben om hun auto op te laden, krijgen minder voorrang dan een verkoper of technicus die 2 uur op kantoor is voordat hij weer op pad gaat om klanten te bezoeken. Het systeem zal ook rekening houden met het feit dat sommige werknemers thuis kunnen opladen omdat ze daar een laadpunt hebben.”

Laadsessies reserveren

Neofleet is software die in de cloud wordt gehost en dus op elke – nieuwe of bestaande – laadinstallatie kan worden geïnstalleerd, ongeacht het merk. Het kan met name POWERDALE-laadpunten aansturen, hoewel die van de markt verdwenen zijn. “Het enige dat nodig is, is dat de oplaadpunten voldoen aan de OCPP-norm, wat het geval is voor alle recente oplaadpunten in België”, legt Paul de Gheldere uit.

Het systeem kan worden gebruikt voor meerdere sites en stelt werknemers in staat om een laadslot op een andere locatie te reserveren.

Iedereen tevredenstellen ondanks een ontoereikend aantal laadpunten

Bedrijven installeren over het algemeen niet evenveel laadpunten als ze elektrische auto’s hebben. Dus hoe laad je alle voertuigen op, rekening houdend met prioriteiten en reserveringsaanvragen?

Met NEOFLEET is dat eenvoudig Neem een bedrijf met 20 oplaadpunten voor 60 auto’s Ochtends zullen de eerst aangekomen werknemers de laadpunten gebruiken, terwijl de volgende veertig gebruikers geen oplaadpunt tot hun beschikking hebben. Zij kunnen echter hun behoeften doorgeven via de app op hun smartphone, zodat NEOFLEET ze kan opnemen in het laadschema. NEOFLEET communiceert dan met de betrokkenen en vraagt de ene persoon om zijn of haar laadpunt op een bepaald tijdstip vrij te maken ten gunste van een andere gebruiker, die wordt uitgenodigd om de vrijgekomen plaats in te nemen.
Als dat niet binnen een vooraf ingestelde periode is gebeurd, wordt de receptie op de hoogte gesteld en kan die actie ondernemen of de ‘ruil’ aan een andere terminal toewijzen.

Een volledige tool voor vlootbeheer

Neofleet is ook geprogrammeerd om de terugbetaling van de laadkosten te beheren voor werknemers die thuis over een laadpunt beschikken Maar het gaat veel verder dan alleen het beheer van het opladen. De software bevat nog andere functies die er een echt fleetmanagementsysteem van maken. “Het is verbonden met de brandstofkaartsystemen en kan dus het ‘energie’-budget van elke werknemer in de gaten houden en waarschuwingen genereren in geval van verdacht gedrag of minder milieuvriendelijk rijgedrag van een werknemer – wat een impact kan hebben op het brandstofbudget of de ongevallenstatistiek.